Dr. Harry Neß
Publications
Curriculum Vitae
- 1969-1972 Studied economic and industrial engineering (printing industry) in Berlin
- 1972-1976 Teacher training seminar at Darmstadt Polytechnic, first state examination (graphical trade, politics, German)
- 1976-1977 Practical teacher training phase (internship) and second state examination in Frankfurt /Main
- 1982 Magister Artium at TH Darmstadt
- 1990 Graduation (Dr. phil.) at Fernuniversität Hagen (distance learning university)
Professional activities
- 1977-1981 Teacher at a vocational education and training school, Gutenbergschule in Frankfurt/Main
- 1981-1985 Academic staff member for school practical studies at the Institute for vocational education and training pedagogy (TH Darmstadt)
- 1985-1986 Secondment to the Ministry of Cultural Affairs, federal state of Hesse, and the state education authority in Groß-Gerau
- 1986-1996 Held teaching and management positions in vocational education and training schools in Frankfurt and Darmstadt
- 1997 Consultant for vocational education and training at the late Joint Federal State Commission of Planning in Education and the Promotion of Research (BLK) in Bonn
- Since 1998 project manager at the DIPF
Current work and research priorities
- Governance in initial, further and continuing vocational education and training
- International comparison of vocational education and training systems paying particular attention to aspects of dual qualification and mobility
- Assessment and evaluation of informally acquired competencies in company-related contexts
- Development of professional occupations in the media and printing industry
- Development of a common instrument for discerning and recognising informal, no-formal and formal learning in interlocking the three phases of teacher training
- European dialogue on current challenges and innovative measures in vocational education and training
Publications
- Gewerkschaftspositionen zu EQR und DQR. Ein Situationsbericht. In: Erziehungswissenschaft, H. 42, 22. Jg. 2011, S. 27 - 40.
- (2011): Lebenslanges Lernen im Portfolio – Leitbild und Bedarf von Lehrer(inne)n fordern mehr Anerkennung. In: Berufsschul-INSIDER 4/2011, S. 29-31. Verfügbar unter http://www.gew-hessen.de/
- Stellungnahme zum „Konzept Einbeziehung nicht-formal und informell erworbener Kompetenzen in den DQR/BMBF/KMK/17.5.2011“, Berlin 27.6. 2011. URL: http://www.deutscherqualifikationsrahmen.de.
- (2011). Lithographen und Steindrucker im historischen Prozess ihrer Professionalisierung - vom Lehrling zum Lehrmeister. In: 1971-2011 - Geschichte der Lithographie und Steindrucktechnik – 40 Jahre Internationale Senefelder-Stiftung in Offenbach (Hrsg. Internationale Senefelder-Stiftung und Internationaler Arbeitskreis für Druck- und Mediengeschichte e. V.). Offenbach 2011, S. 111-131.
- Heil, L., Huber, J. (BWHW), Müller, S., Seitz, C. (BWHW) (2011): KMU.Kom – Verfahren zur Kompetenzdokumentation und Personalentwicklung in kleinen und mittleren Unternehmen. Frankfurt am Main / Bad Nauheim.
- (2011): Gutachten zum Eckpunktepapier „Den Einstieg in den Beruf erleichtern - zur Anerkennung von non-formal und informell erworbenen Kompetenzen junger Menschen und ihre Einordnung in einen Deutschen Qualifikationsrahmen für lebenslanges Lernen (DQR)“ im Auftrag der „Deutschen Agentur für das EU-Programm JUGEND IN AKTION (Jugend für Europa)“. Bonn.
- Berufliche Aus- und Weiterbildung im kritischen Diskurs ihrer Perspektiven – Einleitung. In: Solidarische Bildung – Crossover: Experimente selbstorganisierter Wissensproduktion (Hrsg.: Institut Solidarische Moderne). Hamburg 2012, S. 212-214.
- Professionalisierung der Lehrer/innen durch biographische Portfolioarbeit. In: Zeitschrift für Bildungsverwaltung, Jg. 28-2012-H.1, S. 43-60.
- Professionalisation Portfolio spanning all phases of teacher training, taking into account validation of informal and non-formal learning. In: Proceedings of the IPS’12, International Portfolio Symposium. Booklet editiert v. Barbara Koch-Priewe & Fisun Aksit. Kayseri (Türkei) 2012, S. 59-65. URL: http://www.ipsweb.org
- Zukunftsorientierte Lehrerbildung: Konsistente Professionalisierung mit einem kodifizierten Portfolio.
SCHULVERWALTUNG - Zeitschrift für Schulleitung und Schulaufsicht - Ausgabe Hessen und Rheinland-Pfalz, 4 (2012) , S. 120-123.
Activities in external committees/boards
- Internationale Senefelder Stiftung
- ProfilPASS-Beirat
- Jobstarter-Begleitausschuss
Functions held in journals and series
- Journal für Druckgeschichte
- Chair of the "International Working Group for the Printing and Media History" (IADM)
last modified
Mar 12, 2024