The legal entitlement to all-day education for primary school children as of the school year 2026/27 raises new questions. Educational stakeholders are preparing not only to create more all-day places, but also to ensure the quality of all-day provision.

Against this background, the Quality Dialogue seems to have come at just the right time: Two editions (almost 4,000 sets of six brochures) of the guidelines were quickly sold out. This was certainly due to the fact that, through the twelve dialogue forums we had already reached many people who knew about our project and were eager to see the results. The group of people who refer to the project and the guidelines and who work with the guidelines is diverse: the results of the science-driven quality dialogue on all-day schooling are referred to in academic contributions as well as by administrators and practitioners. A wide range of stakeholders refer to our guidelines, for example initiatives such as ganztag-entwickeln.de, a support system for schools with all-day programmes in Saxony, as well as all-day providers such as the Federal Association of Day Care and School Support Associations.

Exchange

Project member Amina Kielblock is currently building on this knowledge in the research network "Schule macht stark – SchuMaS" (School Makes You Strong) and is working closely with schools to develop material that can be used to further develop all-day schooling in line with the fields of action. To this date (2025), we are still being asked to give presentations on the results of the science-driven quality dialogue on all-day schooling – and the target groups are diverse: research, practice and administration can benefit from the guidelines, but also from the experience of how such a project can be implemented.

Publications

  • Kielblock, S. (2021). Fünfzehn Jahre StEG-Ganztagsschulforschung. Bilanz und anzugehende Handlungsfelder. In F. Radisch, U. Schulz & I. Züchner (Hrsg.), Ganztagsschule und Übergänge im Bildungssystem. Jahrbuch Ganztagsschule 2021/2022 (S. 135–147). Frankfurt am Main: Debus Pädagogik.
  • Kielblock, S. & Maaz, K. (2021). Handlungsfelder für gute Ganztagsangebote. Erkenntnisse aus der Studie zur Entwicklung von Ganztagsschulen. SchulVerwaltung Nordrhein-Westfalen, 32(9), 240–242.   
  • Wissenschaftsgeleiteter Qualitätsdialog zum Ganztag (2021). Sechs Broschüren zu den Themen „Ganztag erfolgreich steuern“, „Zusammenarbeit im Ganztag stärken“, „Angebote gut durchführen“, „Ein nachhaltiges Ganztagskonzept planen“, „Erfolgreiche Angebotskonzepte entwickeln“ und „Positive soziale Beziehungen fördern“. Verfügbar unter: www.dipf.de/de/qualitaetsdialog
  • Kielblock, S. & Kielblock, A. (2022). Guter Ganztag an Grundschulen. Konzepte, Angebote, Beziehungen. Themenheft im Rahmen der Reihe „Die BASS von A bis Z – Erläuterungen und Handlungsempfehlungen für die Schulpraxis in NRW“. Erftstadt: Ritterbach.
  • Kielblock, A. (2022). Wie Kinder bestmöglich vom Ganztag profitieren. Blogbeitrag im Friedrichs Bildungsblog. https://www.fes.de/themenportal-bildung-arbeit-digitalisierung/bildung/artikelseite-bildungsblog/wie-kinder-bestmoeglich-vom-ganztag-profitieren 
  • Kielblock, A. (2023). Wie Kinder bestmöglich vom Ganztag profitieren: Zum Rechtsanspruch auf Ganztagsbetreuung ab 2026. SchulVerwaltung. Ausgabe Hessen und Rheinland-Pfalz, 3(28), 92-93. 
  • Kielblock, A. (2023). Wie Kinder bestmöglich vom Ganztag profitieren: Zum Rechtsanspruch auf Ganztagsbetreuung ab 2026. SchulVerwaltung. Ausgabe Baden-Württemberg, 3(32), 88-89. 
  • Kielblock, S. (2023). Guter Ganztag durch kooperative Steuerung. Organisation und Arbeitsweise von Steuerungsgruppen. impaktmagazin(Oktober), 6–17. 
  • Kielblock, S. (2023). Zur Zusammenarbeit von Fachkräften im Interesse der Kinder. In L. Pesch, K. Dohle & J. Maywald (Hrsg.), Ganztag im besten Interesse der Kinder. Kinderrechte für Große Kinder verwirklichen (S. 100–110). Freiburg im Breisgau: Herder
  • Kielblock, S. (2023). Entwicklung der Kooperation im Ganztag. Stadt, Land, Bildung (Nov.). 6–9.
  • Kielblock, A. & Wazinski, N. (2024). Sechs Handlungsfelder für den Ganztag. Pädagogik, 9, 30-32. 
  • Kielblock, S. & Maaz, K. (2024). Ganztag als Chance: Wirkweisen, Entwicklungspotenziale und Handlungsfelder schulischer Ganztagsangebote. Bonn: Friedrich-Ebert-Stiftung.

Presentations and Workshops

  • Kielblock, A. (2021, December). Handlungsfelder für einen guten Ganztag. Lecture at the event „Themennetzwerk Ganztag“, digital.
  • Kielblock, A. (2021, November). Impulse zur Pädagogik und Struktur im Ganztag – Ergebnisse des Projekts Wissenschaftsgeleiteter Qualitätsdialog zum Ganztag. Lecture at the conference „Ganztägige Bildung und Betreuung. Der Rechtsanspruch auf Ganztag. Die Umsetzung vom Kind aus denken!“, digital.
  • Kielblock, A. (2021, September). Commentary on quality in all-day education. Expert contribution at the conference „Daten. Strategie. Bildung. Fachkonferenz Bildungsmonitoring“, digital.
  • Kielblock, A. (2022, April). Wünsche und Bedürfnisse von Kindern und Jugendlichen im Ganztag – Wissenschaftliche Befunde und Impulse für die Praxis. Lecture as part of the 5th workshop discussion: Evangelische Jugendarbeit in Kooperation mit Schule „Wünsche von Kindern und Jugendlichen?!“, digital.
  • Kielblock, A. (2022, January). Potentiale einer guten Ganztagsschule – Forschungsbefunde und praktische Implikationen. Lecture as part of the lecture series on the all-day programme at the primary school on the Wanne, digital.
  • Kielblock, A. (2024, May). Gemeinsame Verantwortung. Rolle, Aufgaben und Potentiale multiprofessioneller Leitungsteams. Lecture as part of the event series „Gemeinsame Verantwortung, gemeinsame Gestaltung? – Kooperative Schulleitungen im Ganztag“ organised by GEW, digital.
  • Kielblock, A. & Wazinski, N. (2022, May). Positive soziale Beziehungen gestalten und gute Angebote umsetzen – Impulse für die Ganztagsschule. Lecture as part of the event series „Wissenschaft trifft Praxis“ organised by the Instituts für Soziale Arbeit e. V., digital. 
  • Kielblock, A., Wazinski, N. & Karl, J. (2021, December). Angebote gut durchführen. Poster presentation at the transfer conference „GTS-Bilanz: Qualität für den Ganztag“, digital.
  • Kielblock, A., Wazinski, N. & Karl, J. (2021, December). Ein nachhaltiges Ganztagskonzept planen. Poster presentation at the transfer conference „GTS-Bilanz: Qualität für den Ganztag“, digital.
  • Kielblock, A., Wazinski, N. & Karl, J. (2021, December). Erfolgreiche Angebotskonzepte entwickeln. Poster presentation at the transfer conference „GTS-Bilanz: Qualität für den Ganztag“, digital.
  • Kielblock, A., Wazinski, N. & Karl, J. (2021, December). Ganztag erfolgreich steuern. Poster presentation at the transfer conference „GTS-Bilanz: Qualität für den Ganztag“, digital.
  • Kielblock, A., Wazinski, N. & Karl, J. (2021, December). Positive soziale Beziehungen fördern. Poster presentation at the transfer conference „GTS-Bilanz: Qualität für den Ganztag“, digital.
  • Kielblock, A., Wazinski, N. & Karl, J. (2021, December). Zusammenarbeit im Ganztag stärken. Poster presentation at the transfer conference „GTS-Bilanz: Qualität für den Ganztag“, digital.
  • Kielblock, A., Wazinski, N. & Karl, J. (2021, November). Qualität im Ganztag mehrperspektivisch betrachten. Die sechs Handlungsfelder des Qualitätsdialogs. Presentation of the project and the brochures. Presentation at the conference of the all-day school association „Ganztag jetzt – Qualitätsbereiche guter Ganztagsschulen“, digital.
  • Kielblock, S. (2022, February). Kooperation im Ganztag. Aus den Erfahrungen des Qualitätsdialog Ganztag: Wie könnte die strukturelle Einbindung außerschulischer Akteure aussehen? Lecture at the event „Ein Qualitätsrahmen für den Ganztag: Was jetzt zu tun ist und was MINT-Bildung beitragen kann“, organised by the Nationales MINT Forum e. V, digital. 
  • Kielblock, A., Wazinski, N., Karl, J. (2022, February). „Ganztag erfolgreich steuern“ and „Zusammenarbeit im Ganztag stärken“ (in collaboration with Gebauer, P., Müller, D.). First workshop in the series „Bildungsforschung meets Bildungspraxis“ organised by the German Association of Daycare and School Support Associations (BSFV) and the DIPF | Leibniz Institute for Research and Information in Education
  • Kielblock, A., Wazinski, N., Karl, J. (2022, February). „Positive Soziale Beziehungen fördern“ and „Angebote gut durchführen“ (in collaboration with Gebauer, P., Müller, D.). Third workshop in the series „Bildungsforschung meets Bildungspraxis“ organised by the Bundesverband der Kita- und Schulfördervereine e.V. (BSFV) and the DIPF | Leibniz Institute for Research and Information in Education
  • Kielblock, S. (2022, September). Qualität im Ganztag aus der Perspektive des Projekts „Wissenschaftsgeleiteter Qualitätsdialog zum Ganztag“. Lecture as part of the event „Hauptsache: Qualität – Die Qualität ganztägiger Bildung in der Diskussion“ at the Deutsches Jugendinstitut e.V. (DJI), digital. 
  • Kielblock, S. (2022, November). Qualitätsvoller Ganztag. Wie gelingt gute Ganztagsschulentwicklung? Workshops (two sessions) at the German School Board Congress (DSTK) in Düsseldorf.
  • Kielblock, S. (2022, November). Ganztag bedeutet… Qualität. Workshop as part of the event „Keinen Tag ohne – Qualität im Ganztag“ organised by the Gewerkschaft Erziehung und Wissenschaft (GEW) in Göttingen.
  • Kielblock, S. (2023, March). Herausforderung Kooperation. Wege zur gewinnbringenden Gestaltung multiprofessioneller Zusammenarbeit. Workshops (two rounds) as part of the congress „GEMEINSAM: Bildungslandschaften gestalten – Partner vernetzen – Inklusion leben“ in Görlitz.
  • Kielblock, S. (2023, March). Qualität für den Ganztag. Lecture as part of the closed meeting of the GEW Brandenburg regional specialised groups in Bad Belzig.
  • Kielblock, S. (2023, April). Ergebnisse des wissenschaftsgeleiteten Qualitätsdialogs zum Ganztag – Umsetzung in die Praxis. Expert forum as part of the All-Day Congress „Gelingensbedingungen für guten Ganztag“ in Berlin.
  • Kielblock, S. (2023, May). Guten Ganztag entwickeln. Lecture as part of the symposium on „Die Ganztagsschule neu denken“; organised by the primary school section of the GEW Lower Saxony in Verden.
  • Kielblock, S. (2023, June). Vorteil: Teamplayer:in. Möglichkeiten gewinnbringender Zusammenarbeit. Lecture at the symposium „Schule heute – Schule morgen“ organised by the Young Saxon Teachers' Association in Dresden.
  • Kielblock, S. (2023, June). Wissenschaft, Praxis und Verwaltung auf Augenhöhe. Der Qualitätsdialog als Instrument zur Stärkung der Qualität des Ganztags. Presentation at the conference „Transfer – Potenziale und Herausforderungen“ of the network „Empiriegestützte Schulentwicklung“ (EMSE) in Hamburg.
  • Kielblock, S. (2023, September). Dialogue about Quality in Extended Education: Result and Evaluation of a Series of Workshops with Researchers, Practitioners, and Administrators. Presentation at the Extended Education Conference 2023 in Bern, Switzerland.
  • Kielblock, S. (2023, September). Bildungsherausforderung Ganztag. Lecture at the event „Der Bildungsbegriff im Spannungsfeld von Kita, Schule und Jugendeinrichtung“ organised by the Conference of Youth and Family Ministers (JFMK) in Potsdam.
  • Kielblock, S. (2023, October). Qualität und Kooperation. Lecture at the regional symposium „Ganztagsschule im Qualitätsdialog – von A wie Angebot bis Z wie Zusammenarbeit“ in Vechta. 
  • Kielblock, S. (2024, June). Qualität ganztägiger Bildung. Orientierung in den Handlungsfeldern. Expert impulse as part of the All-Day Exchange Forum organised by the Regional Development Agency for Municipal Education Management Brandenburg (REAB), digital.
  • Kielblock, S. (2024, September). Ganztag: Mehrwert, Entwicklungsschritte, Herausforderungen. Lecture at the „Ganztag“ conference organised by the Hannover Region.
  • Wazinski, N., Kielblock, A. & Karl, Julia (2022, March). „Ein nachhaltiges Ganztagskonzept planen“ and „Erfolgreiche Angebotskonzepte entwickeln“ (in collaboration with Gebauer, P., Müller, D.). Second workshop in the series „Bildungsforschung meets Bildungspraxis“ organised by the Bundesverband der Kita- und Schulfördervereine e.V. (BSFV) and the DIPF | Leibniz Institute for Research and Information in Education, digital.
  • Wazinski, N., Kielblock, A. & Karl, Julia (2022, January). Qualität für den Ganztag im Kontext des kommunalen Bildungsmanagements. Workshop of the DIPF | Leibniz Institute for Research and Information in Education in cooperation with the German Aerospace Centre (DLR), digital.

Participation in Expert Hearings, Panel Discussions and Policy Advice

  • Kielblock, S. (2022, March). Multiprofessionelle Zusammenarbeit. Expert at the Transfer Dialogue organised by the Federal Ministry of Education and Research (BMBF). 
  • Kielblock, S. (2022, November). Ganztag im Grundschulbereich – Einblicke in die Forschungslage. Lecture as part of a workshop at the Senate Administration in Berlin. 
  • Kielblock, S. (2023, March). Multiprofessionelles und institutionsübergreifendes Management. Participants in a panel discussion at the congress „GEMEINSAM: Bildungslandschaften gestalten – Partner vernetzen – Inklusion leben“ in Görlitz. 
  • Kielblock, S. (2023, March). Wissenschaftsgeleiteter Qualitätsdialog zum Ganztag. Vorstellung des Orientierungsrahmens. Presentation at the hearing „Qualität im Ganztag weiterentwickeln“ in Berlin.
  • Kielblock, S. (2023, May). Weiterentwicklung der pädagogischen Qualität ganztägiger Förderung. Forschungsstand zu Wirkungen. Lecture and discussion at the meeting of the working group of the Conference of Education Ministers „Weiterentwicklung der pädagogischen Qualität im Ganztag für Kinder im Grundschulalter“ in Berlin. 
  • Kielblock, S. (2023, November). Multiprofessionelle Teams – Zusammensetzung und KooperationLecture, panel discussion and plenary survey as part of the in-depth hearing of the Conference of Education Ministers on the primary school report of the Standing Scientific Commission of the Conference of Education Ministers (SWK) in Berlin. 
  • Kielblock, S. (2024, February). Ganztag in Kita und Schule – Betreuung UND Bildung besser ausbauen. BDA discussion round at Didacta 2024, Cologne.

Media Contacts and Interviews

  • Kielblock, A. (2021). Die Summe vieler Angebote ist noch kein Ganztagskonzept. Expert voice on the German school portal as part of the expert voices. https://deutsches-schulportal.de/expertenstimmen/dipf-amina-kielblock-handreichungen-fuer-die-praxis-die-summe-vieler-angebote-ist-noch-kein-ganztagskonzept/
  • Kielblock, S. (2022) Interview for the Federal Ministry for Family Affairs, Senior Citizens, Women and Youth for their new website www.recht-auf-ganztag.de: „Multiprofessionelle Kooperation“.
  • Kielblock, S. (2022). Interview for the DIPF podcast ‘Sitzenbleiben’ on the topic of all-day school.
  • Kielblock, S. (2023) Interview with KMK President and Berlin Senator Katharina Günther-Wünsch as part of the press background discussion on the KMK's publication „Empfehlungen zur Weiterentwicklung der pädagogischen Qualität der Ganztagsschule und weiterer ganztägiger Bildungs- und Betreuungsangebote für Kinder im Grundschulalter“